5. KOLO REGIONÁLNÍHO PŘEBORU KOLÍN D x ŠK PRAVONÍN 11.12.02011

12.12.2011 09:58

Utrpěné vítězství

Pavel Vojta

            V neděli  11.12.2011 jsme v mrazivém ránu vyrazili směr Kolín na poslední letošní zápas regionálního přeboru. Cestou už bylo znát, že se ke slovu hlásí paní zima a silnice byla místy namrzlá, ale Míra Lalouček, coby zkušený pilot nás dovezl do Kolína v pořádku a včas.

            Soupeři nám byli borci místního týmu „D“ a zápas se pro nás začal vyvíjet dobře ještě před výkopem, když nám domácí oznámili , že jim jejich béčko sebralo dva hráče a kvůli tomu musí nastoupit v sedmi hráčích. Vedli jsme tedy 1:0 , ale jakoby toto spíše vyhovovalo domácím.

            Po mé první obhlídce partií zatím nic nenaznačovalo tomu, že bychom byli někde ohroženi. Bohužel netrvalo dlouho a rovnováha na šachovnicích se začala převažovat na stranu domácích. Nejdříve to pocítil Lukáš, když po aktivně rozehraném zahájení začal pozici kazit a výsledkem byla ztráta figury s neudržitelnou pozicí. Domácí srovnali stav na 1:1 a já jsem neviděl, kde budeme dělat body my. Jako další pocítil počáteční nepřízeň Caisy Vojta, když v ostré sicilce , byl v honbě na krále při opačných rošádách pomalejší než soupeř a musel svého monarchu sklonit. Pro bratry Filipovi tedy neděle moc úspěšná nebyla a pro nás to znamenalo dílčí stav 1:2.

            V tu chvíli jsem obhlížel zbylé partie a hledal nějaký pytel, abychom si měli ten příděl v čem odvézt. Já měl figuru za pěšce méně, David čistého pika míň, Míra víceméně v rovnováze, Fanda pika míň a Filip pika míň v čtyř-věžové koncovce.

            Najednou ale jakoby se nás bohyně Caisy zželelo, nebo soupeře postihla předčasná sněžná slepota a začali se dít věci. Nejprve Filipův soupeř nechal Filipovi udělat volného vzdáleného pěšce , svého pěšce navíc ještě k tomu dobrovolně odevzdal  a to už si ligovými zkušenostmi z mládežnických družstev zocelený Filip nenechal utéct a soupeře dorazil. Stav se tedy vyrovnal na 2:2 a obrat pokračoval. Fandův soupeř vrátil Fandovi pěšce za obsazení volného sloupce, ale nepokračoval přesně. Fanda na sloupci poměnil co se dalo (obě věže) a vznikla dámsko-jezdcová koncovka s Fandovým volným pěšcem, kterého podporovala dáma i jezdec a o výsledku nebylo pochyb – prošel !!! Výsledek se tedy otočil o 180° a vedeme 3:2.

            V mé partii se děli věci. Po třech dnech braní prášků jsem patrně ztratil zdravý rozum a cit pro hru (pokud jsem kdy nějaký měl) J . Rozehrána byla sicilská (ježek) a soupeř provedl malou rošádu a dal f4 a g4. Říkal jsem si že dost brzo oslabuje svého monarchu a že ho zato potrestám. Obětoval jsem jezdce na e4 s tím, že si figuru pohodlně doberu zpět postupem centrálních pěšců. Jaké bylo ale moje překvapení, že dobírání figurky není až taková hitparáda, neboť bych dostal cca pěti až šesti tahový mat.Výsledek mého provinění -figura za pika míň a pozice žádná sláva. Vnitřně smířený s prohrou jsem partii tahal dál dle receptu našeho předsedy, že na vzdání je vždycky času dost. Netrvalo dlouho a soupeř také chyboval. Hrubě podcenil postup mých centrálních pěšců pod kterými se chtěl schovat králem a rázem odevzdává figuru zpět. Vznikla pozice D+2V+S+4p na každé straně se slabými králi.Tristní byl pohled na moje piky na sloupcích a , 2xe , h. Musel jsem tedy zaútočit na krále jinak všechny koncovky byly pro mě prohrané. To se mi i částečně podařilo a když jsem tam v časovce vrazil „vítězné“ Vf1+, tak se soupeř vzdal. Doma jsem se na to podíval a PC „vítězný“ tah Vf1+ oznámkoval na +2 pro soupeře. To vzdání bylo soupeřovou poslední a asi největší chybou v partii. Jo znáte to , když se štěstí unaví, sedne i na …..

            V tu chvíli už tedy bylo jasné, že s prázdnou domů nepojedeme stav 4:2 a zbylé partie dávali tušit, že 1 bod pro nás nebude konečná. David přešel do koncovky sice s pikem míň, ale aktivním králem. Jeho soupeř ,jak hrál celou partii na vysoké úrovni, tak koncovku sehrál prachbídně. Poztrácel dva piky a Davidovi volní úderníci dílo zkázy pro domácí dokonali. Vedli jsme 5:2 a dohrával Míra (a to si před partií říkal, jak se půjde projít po Kolíně J ). V jeho partii se nic moc zvláštního nedělo, borci poměnili co šlo a i přesto, že Mírův soupeř přitom získal pika, dostal se pouze do koncovky různopolných střelců, kterou už Míra bez sebemenších problémů udržel.

Vítězstvím 5,5 : 2,5 jsme odvrátili nějaké ty obavy o setrvání v této soutěži a doufám, že si přes vánoce odpočineme a budeme vyhrávat po novém roce bez takovýchto infarktových partií.

Diskusní téma: 5. KOLO REGIONÁLNÍHO PŘEBORU KOLÍN D x ŠK PRAVONÍN 11.12.02011

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek